کد مطلب: 226157
روزگار ناخوش اپل در بازار مصرف جهان
تاریخ انتشار : 1395/06/11 08:58:00
نمایش : 1070
اپل روزگار خوشي در چين ندارد. در اين کشور مهم‌ترين محصول درآمدزاي آن يعني آيفون با رقابت سختي از جانب شرکت‌هاي فناوري داخلي روبه‌رو است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ميزان فروش کل اپل در چين طي سه ماهه دوم‌ سال‌جاري در مقايسه همين بازه زماني از‌ سال گذشته با ٣٣‌درصد کاهش روبه‌رو شده است. يکي از دلايل اين کاهش، رشد توليدکنندگان داخلي چيني مانند هواوي، اوپو، ويوو و شيائومي است. براساس تحقيقات موسسه IDC اين چهار برند در کنار يکديگر ٥٦‌درصد بازار چين را به خود اختصاص داده‌اند. محبوبيت آنها سبب شده در رده‌بندي اين شرکت از بزرگترين فروشنده تلفن‌همراه به پنجمين فروشنده بزرگ نزول کند و تنها ٨‌درصد بازار را به خود اختصاص دهد. در اين ميان شرکت نوپاي Gionee  نيز تلفن‌هاي موبايلي با قيمت کمتر از ١٠٠ دلار به بازار عرضه مي‌کند و موسسه Strategy  Analytics  معتقد است که اين شرکت خيلي زود به رقيب بزرگي براي چين تبديل مي‌شود.

 يک بررسي کلي نشان مي‌دهد که موفقيت اپل در بازارهاي مختلف دليل اصلي بروز چنين چالشي در چين است. تقليدهاي مکرري از طراحي آيفون انجام شده و به اين ترتيب اين دستگاه سخت‌تر مي‌تواند در بازار عرض‌اندام کند. از سوي ديگر غول فناوري دنيا بايد با استراتژي بازاريابي رقباي محلي و شناخت سليقه مخاطبان رقابت کند.

تيم کوک، مديرعامل ارشد اپل در آخرين نشست خبري مربوط به درآمد اين شرکت از کاهش عايدي در چين خبر داد و آن را مرتبط به رکود اقتصادي در اين کشور دانست. به‌ هرحال آنچه در زير مي‌خوانيد مشخصات و شيوه فعاليت تعدادي از رقباي چيني اپل است.

اوپو

اين شرکت پس از معرفي نخستين دستگاه موبايل خود در‌ سال ٢٠١١ ميلادي فعاليت‌هايش را گسترش داد و به دومين فروشنده بزرگ تلفن‌همراه در چين و چهارمين فروشنده بزرگ جهان تبديل شد. موبايل‌هاي شکيل آن مانند Selfie Expert و R٩ بسيار شبيه آيفون ٦S Plus هستند. در اين تلفن‌هاي همراه روي شارژ سريع تمرکز شده است. به‌طوري که براي دو ساعت صحبت کردن با تلفن فقط نياز است دستگاه ٥ دقيقه شارژ شود. بهبود ويژگي‌هاي دوربين سلفي و پايين بودن قيمت در مقايسه با دستگاه‌هاي مشابه از دلايل محبوبيت اين برند به شمار مي‌روند.

در حال حاضر  oppo R٩ پرچمدار اين برند است؛ موفقيت اين تلفن‌همراه به دليل ارايه آن در اندازه کوچک و متوسط است. از سوي ديگر براي تبليغ اين تلفن به‌طور مرتب از افراد مشهور و هنرپيشگان استفاده مي‌شود. اين شرکت براي رشد بايد تعداد بيشتري از مشتريان اپل و سامسونگ را در شهرهاي بزرگ از آن خود کند. نيکل پنگ، مدير بخش چين در موسسه فناوري Canalys مي‌گويد: ميدان بعدي مبارزه براي اوپو همين جاست.

اما چنين مسيري هموار نخواهد بود. اپل در مقايسه با برندهاي ديگر عملکرد بسيار بهتري دارد. حدود ٤٠‌درصد مشتريان کنوني حتي با وجود آن‌که مجبورند تلفن‌هاي خود را ارتقا دهند، باز هم آن را ترجيح  مي‌دهند.

 ويوو

اوپو و ويوو رقباي اصلي يکديگر هستند هر دو اين شرکت‌ها توسط غول الکترونيکي چيني يعني BBK Electronics  خلق شده‌اند. شايد به همين دليل است که مشابهت‌هاي زيادي در روش‌هاي بازاريابي هر دو آنها وجود دارد.  ويوو هم براي تبليغ محصولات خود از افراد مشهور استفاده مي‌کند و هم حضور قدرتمندي در شهرهاي کوچکتر دارد. فروشگاه‌هاي آن نيز طوري طراحي شده‌اند تا مشتري هنگام استفاده از دستگاه‌هاي جديد احساس راحتي بيشتري کند.

IDC در گزارشي مي‌نويسد: اين براي مشترياني که در شهرهاي کوچک زندگي مي‌کنند، يک گزينه بسيار مطلوب است؛ چون آنها مي‌توانند خيلي راحت با دسترسي به خدمات پس از فروش به فروشگاه‌هاي فيزيکي بروند.

فروشگاه‌هاي ويوو

همزمان با شديدتر شدن رقابت براي دستيابي به سهمي از بازار تلفن‌همراه چين، اوپو و ويوو نيز با يکدگير رقابت تنگاتنگي را آغاز کرده‌اند. ويوو که محصولات جديدتري مانند V٣ و V٣ Max دارد، در حال حاضر سومين فروشنده بزرگ تلفن هوشمند در چين است؛ البته ميزان سهم آن در بازار از اوپو کمتر است.

هواوي

با فاصله‌اي بسيار زياد هواوي شناخته شده‌ترين برند چين است و بيشترين سهم از بازار اين کشور را به خود اختصاص داده است. همچنين در بستر جهاني نيز اين شرکت پس از سامسونگ و اپل در رده سوم قرار دارد. اين شرکت به‌تازگي خط جديدي از تلفن‌هاي همراه Honor را در چين و آمريکا ارايه کرده است. ٨ Honor مشترياني را هدف گرفته که خواهان موبايلي با صفحه‌نمايش بسيار بزرگ با قيمتي متوسط هستند.

سري Honor از هواوي

اين شرکت اميدوار است تا با ٨ Honor  مشتريان آمريکايي را به خود جلب کند. در چين نيز هواوي دستگاه‌هاي خود را با توجه به ويژگي‌هاي خاصشان تبليغ مي‌کند. به‌عنوان مثال در  Huawei P٩ نکته مهم دو دوربين آن است. هواوي هم مانند رقبايش در اين اواخر افراد مشهور را براي تبليغ کالاهاي خود به کار گرفته است؛ اما شياهوان تاي، تحليلگر IDC درباره اين استراتژي ترديد دارد. او مي‌نويسد: استخدام افراد مشهور ممکن است در کوتاه‌مدت تعداد مشتريان را بيفزايد، اما اين خود به تنهايي براي گسترش تعداد مشتريان کافي نيست.

شيائومي

اين برند هم درست مانند اپل (که بيشتر اوقات با اپل هم مقايسه مي‌شود) طي ‌سال گذشته شاهد کاهش فروش محصولات خود بوده است. طبق گزارشIDC اين شرکت اکنون کمتر از ١٠‌درصد سهم بازار چين را در اختيار دارد که نسبت به ١٦‌درصد‌ سال گذشته کاهش قابل توجهي داشته است. به ‌هرحال شيائومي با فروش آنلاين خود به مشتريان در چين سروصداي زيادي به پا کرد. اين شرکت با استفاده از اين روش و ارايه اخبار تمام انبارهاي خود را خالي کرد و به اين ترتيب تصور محبوبيت خود را بيش از پيش افزود؛ اما رقبا به سرعت اين روش را اجرا کردند و ديگر شيائومي انحصار فروش آنلاين را نداشت. او مي‌گويد: به نظر مي‌رسد تب و تاب براي خريد گوشي‌هاي شيائومي در بازار فروکش کرده است. محصول ارزانقيمت Redmi بيشتر محموله‌هاي آن را تشکيل مي‌دهد. براي مبارزه با اين کاهش فروش، شيائومي هم به تقليد از رقباي خود افراد مشهور را دعوت کرده تا کالاهايش را تبليغ کنند و فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي جالبي تأسيس کرده است.

سخنگوي رسمي اين شرکت معتقد است که عملکرد فروش آن قابل قبول است؛ اما به هر حال گزارش موسسه  Strategy Analytics نيز شيائومي را چهارمين فروشنده بزرگ بازار مي‌داند که خود نشان‌دهنده کاهش فروش محصولات آن است.

منبع:شهروند

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html